Geminid hujan meteor akan berlaku pada hari Khamis dan Jumaat tetapi jika cuaca yang buruk boleh menghalang keberuntungan untuk melihatnya.

Info berita hari ini Sains dan teknologi Video


SINGAPURA – Pencinta astronomi di Singapura, anda beruntung! Geminid tahunan puncak hujan meteor pada hari Khamis dan Jumaat (13-14 Disember), dan anda berpotensi melihat fenomena dari beberapa sudut pandang di pulau itu.

Meteor meteor berlaku setiap bulan Disember sebagai serpihan dari asteroid yang dipanggil 3200 Phaethon membakar langit malam. Dan ketika batu-batu melintasi atmosfer bumi, mereka menyala melintasi langit.

Menurut Pusat Sains Singapura (SCS), seseorang tidak memerlukan teropong atau teleskop untuk melihat hujan meteor, tetapi perlu ada cuaca yang jelas.

“Tontonan paling baik biasanya ke timur selepas tengah malam dan mungkin terdapat sebanyak 120 meteor sejam yang dapat dilihat dari lokasi langit gelap selagi ia adalah langit yang jelas,” kata jurucakapnya.

Tidak ada Balai di Pusat Sains mahupun Persatuan Astronomi Singapura akan mengadakan sesi tontonan, tetapi peminat astrologi masih boleh melihatnya di luar rumah sendiri.

Antara lokasi gelap yang disyorkan untuk tontonan termasuk:

Pulau Ubin

Sungei Buloh

Gunung Faber

Tampines Eco Green

Jurucakap SCS berkata: “(Orang awam) hanya perlu berpakaian biasa untuk menonton meteor tersebut”

Facebook Comments

Leave a Reply