Bagaimana hendak menulis buku kisah tentang Konsep kehidupan

Sebelum anda menulis buku, ia sangat penting untuk mengembangkan konsep tersebut untuk menentukan sama ada ia mempunyai pengertian dalam cerita anda. Ini menghalang penulis dari membuang-buang masa di topik buku tersebut dan juga untuk mengukuhkan idea-idea konsep buku yang ditulis yang menjelaskan asas buku ini, perkembangan plot atau hujah dan mengapa buku ini layak ditulis. Konsep buku yang kuat akan membuat satu idea buku itu kepada editor untuk membaca.
Arahan Memeras idea anda untuk buku ini. Pilih tajuk dan meneliti apa perkerjaan hendak dilakukan dan lain yang lain yang hendak diterbitkan di kawasan itu. Pilih satu idea yang unik dan boleh menyokong Buku tebal yang boleh anda lakukan sendiri.
Tulis satu kenyataan yang menarik yang menggambarkan apa yang buku ini akan menjadi kira-kira. Dalam dua atau tiga ayat, secara singkat garis plot atau hujah utama. Gambaran pendek harus menggambarkan mengapa idea buku anda yang menarik dan boleh di-nilaikan.
Memperluas idea asas anda dengan membangunkan hujah-hujah yang menyokong atau termasuk butiran lebih lanjut plot cerita tersebut. Seperti yang anda membangunkan idea, melihat apakah ia termasuk cukup detail dan kerumitan untuk menyokong kerja yang panjang. Pada peringkat ini, idea-idea yang lemah yang tidak boleh dibangunkan atau di mana terdapat kesilapan yang tidak sesuai perlu dibuang.
Teruskan menulis nota dan mengembangkan idea-idea anda sampai ada, yang jelas struktur. Pada tahap ini anda akan dapat untuk membuat garis besar lintasan umum buku ini. Butiran khusus yang akan anda bekerja kerana anda akan terus menulis sebahagian besar daripada teks tersebut.
Berikan konsep buku anda kepada rakan yang boleh dipercayai atau saudara untuk membaca. Mintalah dia untuk berkata dengan jujur menilai sama ada idea ini mempunyai amat berguna atau pun salah, bercakap kepada teman-teman yang tertentu adalah kompleks dan menarik. Jika konsep buku anda kekurangan salah satu daripada aspek-aspek ini, teruskan menyemak dengan sewajarnya.
Subscribe berita kami
...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


Math Captcha
− 1 = 1