Apakah higgs boson itu?

Sains dan teknologi

Apakah perkara ini kita terus mendengar tentang – Higgs Boson, dan mengapa ia penting?

Ia telah berkata bahawa cara terbaik untuk belajar adalah untuk mengajar. Dan sebagainya, hari ini saya akan menjelaskan semua yang saya boleh tentang Higgs boson. Dan jika saya melakukan hak ini, mungkin, hanya mungkin, saya akan memahami ia sedikit lebih baik menjelang akhir episod.

 

Saya ingin menjadi jelas bahawa video ini adalah untuk orang yang matanya menjadi sayu lebih setiap kali anda mendengar istilah Higgs boson ini. Anda tahu ia adalah beberapa jenis zarah, hadiah Nobel, jisim, blah blah. Tetapi anda tidak benar-benar mendapatkan apa yang ia dan mengapa ia penting.

Pertama, mari kita mulakan dengan Model Standard. Ini adalah pada dasarnya undang-undang fizik zarah sebagai saintis memahami mereka. Mereka menjelaskan semua perkara dan kuasa-kuasa yang kita lihat di sekeliling kita. Well, sebahagian besar daripada perkara itu, terdapat beberapa misteri besar, yang kita akan membincangkan seperti yang kita mendapatkan lebih mendalam ke dalam ini.

Tetapi perkara yang penting untuk difahami adalah bahawa terdapat dua kategori utama: fermion dan boson.

The boson adalah zarah yang berkomunikasi kuasa-kuasa alam semesta. Yang anda mungkin biasa dengan adalah foton, yang berkomunikasi daya elektromagnet. Kemudian ada gluon, yang berkomunikasi daya nuklear kuat dan W dan Z boson yang berkomunikasi daya nuklear lemah.

nombor misteri 1, graviti. Walaupun ia adalah salah satu kuasa asas alam semesta, tiada siapa yang telah menemui zarah boson yang berkomunikasi daya ini. Jadi, jika anda sedang mencari untuk Hadiah Nobel, mencari boson graviti dan ia adalah milik anda. Buktikan graviti yang tidak mempunyai boson, dan anda juga boleh mendapatkan Hadiah Nobel. Sama ada cara, ada Hadiah Nobel dalam untuk anda.

Salah satu misteri yang tidak diselesaikan terbesar dalam fizik adalah konsep jisim. Mengapa apa-apa yang mempunyai jisim sama sekali, atau inersia? Mengapa jumlah fizikal “barangan” dalam objek menentukan betapa mudahnya untuk mendapatkan bergerak atau sukarnya untuk membuat ia berhenti?

Pada tahun 1960, ahli fizik Peter Higgs meramalkan bahawa mesti ada beberapa jenis bidang yang meresap semua ruang dan berinteraksi dengan jirim, jenis seperti ikan berenang di dalam air. lebih jisim objek mempunyai, lebih banyak ia berinteraksi dengan medan Higgs ini.

Dan seperti kuasa asas lain di alam semesta, medan Higgs harus mempunyai boson sepadan untuk berkomunikasi kuasa – ini adalah Higgs boson.

Bidang itu sendiri adalah tidak dapat dikesan, tetapi jika anda entah bagaimana boleh mengesan zarah Higgs yang sama, anda boleh menganggap kewujudan lapangan.

Apabila rasuk zarah bergerak dalam arah yang bertentangan yang terhempas bersama-sama, ia menumpukan sangat banyak tenaga ke dalam jumlah kecil ruang. Tenaga ini memerlukan tempat untuk pergi supaya ia membeku sebagai perkara (terima kasih Einstein). Semakin banyak tenaga yang anda boleh bertembung, zarah lebih besar anda boleh membuat.

Dan seterusnya pada tahun 2013, LHC dibenarkan fizik untuk akhirnya dapat mengesahkan kehadiran Higgs Boson dengan penalaan tenaga perlanggaran untuk betul-betul tahap yang betul, dan kemudian mengesan lata zarah yang berlaku apabila Higgs boson kerosakan.

Kerana zarah yang betul dikesan, anda boleh menganggap kehadiran Higgs boson, dan kerana ini, anda boleh menganggap kehadiran medan Higgs. hadiah-hadiah Nobel untuk semua orang.

Satu lagi 23% adalah perkara gelap, dan lagi 73% adalah tenaga gelap. Jadi masih terdapat banyak misteri untuk menjaga fizik sibuk untuk tahun.

Dan seterusnya pada tahun 2013, Large Hadron Collider akhirnya hadir zarah yang ahli fizik telah meramalkan selama 50 tahun. Sekeping terakhir Model Standard akhirnya terbukti wujud, dan kami lebih dekat untuk memahami apa yang 4% daripada alam semesta. Yang lain 96% (oh, dan graviti), masih sejumlah misteri.

Fizik cranking LHC ke tahap yang lebih tinggi dan lebih tinggi tenaga, untuk mencari zarah lain, untuk memahami perkara gelap, dan melihat jika mereka boleh menjana lubang hitam mikroskopik. Instrumen yang besar mempunyai banyak lagi sains untuk mendedahkan, jadi menantikan.

Facebook Comments

Leave a Reply